torsdag 10 februari 2011

En torsdag

Nu gör jag ett inlägg, trots att jag inte lagt in nya bilder på dattan. Det får komma senare.

Jag åt bearnaisesås förut. Det enda dåliga med bearnaisesås är att det är svårt att stava. Vissa tycker det är dåligt att det innehåller mycket smör, men det tycker jag är positivt. Allt som innehåller mycket smör är gott. Jag som gillar bearnaisesås har forskat lite i ämnet, och tänkte här göra en liten lista.

LISTA ÖVER BEARNAISESÅSINFORMATION
1. Bearnaisesåsen är döpt efter den franske kungen Henrik IV:s födelsestad Bern. Det var en restaurang som öppnade utanför Paris, som alltid varit döpt efter kungar och sånt. Chefskocken kom på en ny sås till den nya restaurangen. Bra jobbat, kockis.
2. Bearnaisesås består av smör, äggulor, vinäger, dragon och scharlottenlök. Den är ganska svår att göra, då smöret lätt skirar sig om man inte vispar ordentligt.
3. Jag har smakat flera sorters bearnaisesås. Hemgjord är godast, men det kräver en arbetsinsats som man kanske inte alltid är beredd att lägga på såsen. Då kan man köpa färdig sås. Jag rekommenderar inte knorrs pulversås. Den är inte god. Inte i närheten lika fyllig i smak och konsistens som dessa två varianter, som jag kan rekommendera varmt:














Lohmanders, i burken, är extra god.
4. När jag var liten fick jag för mig att jag inte gillade bearnaisesås. Okänt varför. Istället gillade jag Café de Paris-sås som smakar ungefär likadant.
5. Och på tal om Café de Paris-sås så är Café de Paris ett café i Paris som bara serverar en rätt: Biff med pommes frites och café de paris-sås. Det låter underbart. Jag älskar kombinationen pommes frites och sås med mycket smör.

Vad gillar ni för sås?

1 kommentar:

  1. jag åt en helt fantastisk pizza med bearnaisesås på för drygt en vecka sedan! den var.... tja.. helt fantastisk!

    SvaraRadera