söndag 27 februari 2011

Kanon

Oscar berättade för mig en gång om kanon. Det tyckte jag var intressant. Jag kan inte förklara det så bra så jag lånar lite av wikipedias pinsamt tunna artikel om kulturell kanon.
Kanon (efter den religiösa betydelsen av ordet), en samling urval av litteratur och andra kulturella produkter som någon auktoritet anser (i avgörande grad) har påverkat en viss civilisationeller nation.
Det var en politiker som hade föreslagit att man skulle skaffa en litterär kanon till Sverige, och så blev det debatt om det var för nationalistiskt och grejer. Att liksom säga att Selma Lagerlöf är en bättre författare än typ nån fransyska eller arab eller så.

Men! Det var inte det som gjorde mig intresserad av skiten. Nej nej. Jag vill skaffa mig en kanon som påverkat mig. En fin lista med allt man ska läsa/se/lyssna/uppleva/veta/känna för att förstå mig (lite bättre). Det vore ju helt underbart. Man kan dela upp det i olika delar också, typ aktiviteter, böcker, musik, film, platser, tider, människor, djur, händelser, tidningar, ämnen, vetenskaper, årtal, foton, konst, idrott och så vidare! Hur spännande som helst. Jag blir alldeles till mig i trasorna vid bara tanken. Problemet är att jag inte skulle våga ens försöka att publicera en sån lista i en blogg för jag skulle bara komma på mer och mer och så skulle jag slå huvudet i väggen för att jag råkat lägga ut en lista med Coldplay istället för The Cure osv osv. Vilken skit. MEN, tänker jag sedan, man kan ju faktiskt komplettera. Det är ju puckat att tro att man kan göra en lista som är komplett från början. För tro det eller ej, men man förändras.

(Och det gör Sverige också, därför skulle fransyskan och araben passa mycket bra på listan typ nu, men kanske inte för femton år sedan.)

Ni förstår inte hur sugen jag är på att börja med listan här och nu. Det kliar i fingrarna. Men jag vill gärna förbereda mig lite först! Så NEJ

Här är en bild från en gemensam bloggsession. Bilden heter "Vi gillar att blogga" och jag lägger den här för att komma ihåg att säga att Jullan blir lite inaktiv ett tag då hon är fånge på sin skola.

HEJ SVEJ

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar