söndag 15 maj 2011

Skogens terapeutiska förmåga


I helgen var jag i Dalarna i en liten stuga i en stor skog. "fan va gött elle ;p" Jag har massor av bilder men orkar inte lägga in dem så det gör jag en annan dag. Men jag ska göra en punktlista över aktiviteter man ägnar sig åt i och runt Stugan.

  • Man kissar bakom huset. På ett ställe växer inte gräset längre för att jag och min kära kusin har kissat där två, tre gånger om dagen en vecka om året i ca 17 år. Men det finns så mycket annan växtlighet så det gör inget.
  • Man hämtar vatten. Diskvatten hämtas från regnvattentunnan och dricksvattnet (som smakar apa på grund av järn) hämtas i en brunn som det brukar ligga löv i.
  • Man går i skogen. Alla har stövlar eller "ett par grova kängor" på sig. Andra krav är den fulaste tröjan man hittar samt bekväma byxor så som "mjukisar" eller för korta jeans. Dessutom finns det varningsorangea kepsar med texten MELLANSKOG SKOGSÄGARNA på så det räcker till typ två arméer, så hela släkten kan ta på sig tre om de vill. Man går runt i skogen och frågar man vart man är på väg får man svaret "till hygget". Någon pekar och kommenterar som "det där området tycker jag ska röjas" eller "varför tog vi inte ner de där tallarna för tre år sedan" och de andra tittar intresserat och hmm:ar medstämmande. Gör man inte det håller man förmodligen koll på en kusin som springer i väg, eller så äter man blåbär. Morfar försöker utbilda barnbarnen genom att säga att "den där kan man få extra betalt för, se vad rak och fin den är" om passande tall.
  • Man försöker inte få kontakt med omvärlden. För det är lönlöst. Det finns täckning på två ställen i huset. Där ligger mobiltelefonerna bortglömda. För alla är ju i skogen.
  • Man äter. Älgkött eller kräm eller bär eller fika eller fika eller fika eller en fisk.
  • Man åker till båten. Den här gången var vi bara där för att skölja ur den men vanligtvis är ju en fisketur på sin plats. Då metar man från en gul båt och det är serious business och jag brukar få stora fiskar fast jag tycker det är rätt trist till och från.
  • Man åker på hjulingen. (fyrhjulingen då, för icke-insatta) Det är väldigt skojigt faktiskt.
  • Man tittar på TV. Inget program passar alla. Två personer gillar sporten, tre aktuellt, fem morddeckare (men då gillar två det inte alls) osv. Så TV:n är ganska värdelös.
  • Man spelar vänd-åtta. Viktig släktaktivitet. Mycket skratt för man ser inte på mormor om hon fintar eller ej.
Hoppas att ni uppskattat att få läsa om vad man gör i Dalarna, för det var roligt att skriva.

Bilden är inte från Dalarna, men det är ju lik förbannat skog.

2 kommentarer:

  1. Det är ju det här jag menar med "Det naturliga livet". Det är ju kåsa och den där gröna västen i ett nötskal. Fisketuren skulle jag kunna hugga av någon kroppsdel för att få vara med på.

    SvaraRadera
  2. ja jo det är ju faktiskt sant. du ska få följa med en vacker dag min vän. då ska solen skina och kåsorna glänsa och så badar vi i en kall insjö

    SvaraRadera