söndag 17 juli 2011

Boktjuven

av Markus Zusak. (följande recension är tagen direkt ur min BOKEN OM BÖCKER, en grönglittrig bok där jag skriver om alla böcker jag läst sedan jag gick i nian.)

Boken handlar om Liesel Meminger, en tysk flicka som flyttar till en fosterfamilj för att hennes föräldrar har tagits till koncentrationsläger. Boken utspelar sig alltså under andra världskriget, och tar sin början när Liesel är nio år. Man får följa Liesels liv i typ fem år och det är döden som är berättaren. Liesel lär känna alla på sin gata, Himmel Strasse, och får vänner, fiender och medmänniskor. Egentligen händer det inte speciellt mycket i Liesels liv, men det viktiga är när hon lär sig läsa, och får tag i sina första böcker. Hela boken är tillägnad Liesels förmåga att förstå ordens makt.

Jag tycker mycket om den här boken. Den är både en ungdomsbok och en vuxenbok, eller snarare: den behöver inte kategoriseras in. Den är alltså skriven på ett särskilt sätt som till en början gör mig lite tveksam, men som jag slutligen tycker passar. Att den utspelar sig under Nazityskland ger "djup" åt berättelsen, man börjar tänka på större saker än bara Liesels liv, även fast det är just det man läser om. Döden berättar om Liesel men flikar då och då in "anekdoter" från sitt arbete, vilket är spännande.

Kan nog inte förklara så mycket mer. I slutändan handlar boken om ordens makt - på ett mycket vackert sätt.

1 kommentar:

  1. den här har jag börjat på och tycker den verkar spännande, men jag har 5 böcker på kö nu att läsa så den får vänta lite till.

    SvaraRadera