torsdag 24 februari 2011

Matematikens underbara värld

Hej hej. Titeln är både seriös och ironisk. Dubbeltydig. Paradox? Nej nej. Inget sånt trams.

Jag pluggar matematik här borta i min lya. Matte E och Diskret Matematik. Ett jävla göra, är vad det är. Jag måste dela med mig av mina plågor. Så som Henrik Berggren skränar av sorg, så känns det i min kropp. Så nu är det dags. MIN BÖRDA.


Det här är copy pasteat från wikipedia, och ni ser säkert inte ett skit. Men frukta icke. Det här gör jag i Diskret Matematik för tillfället. INDUKTIONSBEVIS.

Vad är induktionsbevis?

För den som bryr sig: ett matematiskt verktyg för att ta reda på om en talföljd gäller för alla heltal 1,2,3,4...n osv. eller som wikipedia uttrycker det, " Typiskt används metoden för att bevisa att något är sant för alla naturliga tal."

För den som inte bryr sig: kan jämföras med dominobrickor. OBS väldigt abstrakt.


Okej, det var den mattekursen. Matte E då? Jo, där gör vi också massa skit, så det undkommer ni inte heller. I Matte A, B ,C och D fick man lära sig att roten ur minus ett, nej det är ingen idé. Den lösningen kan man förkasta. Det går inte.
Men så gjorde det det. Fan. Matte E, vi lämnar de reella talen och börjar jobba med i. Lilla i. i är en imaginär enhet. Inte ett tal alltså, utan en imaginär enhet. Det är hemskt. Det finns imaginära tal också. typ z=x+yi. Fan. Som kan skrivas på massa skojiga sätt, typ z=r(cosv+isinv) där r=|z| och v=arg z. Hoj oj.

Det här är så abstrakt så min hjärna blir alldeles salig. Av lycka. Matte är en religion. Jag lovar.

Men det finns en verklighet bakom detta.


Här är ett bi.

2 kommentarer:

  1. Alltså, jag håller ju också på med imaginära tal nu och jag tycker det är helt fantastiskt! Dvs jag tycker det är roligt. Vad hände där liksom? Och det bästa med matte E är ju att det inte är nåt nationellt prov i slutet. I och för sig var det det som gjorde att jag kunde höja mitt matte D-betyg, men det hör ju inte hit. Jag tror i och för sig att du har kommit längre än mig i matten, och att det kommer bli en JÄVLA RÖRA längre fram i kursen, men just nu känner jag mig optimistisk. Och vi ska få helt nya matteböcker på måndag. Fyfan vad gött.
    Nåja. Jag gillar er blogg. Kram!

    SvaraRadera
  2. jag gillar dina kommentarer vickan!
    Ja det blir en jävla röra kan jag lova. men tror att min frustration blir extra stor efetersom jag har två mattekurser....

    SvaraRadera