onsdag 18 maj 2011

Det är som ett gammalt skämt, du tappa nåt! vadå? farten!

En kärlek jag har haft är MARKUS KRUNEGÅRD. Jag gillade låten "Jag är en vampyr" och lånade därför hans skiva "Markusevangeliet" på bib. Insåg att varenda låt var bra. Det var härligt. Jag lånade om skivan en gång, lyssnade på den konstant under den tiden. Sen råkade jag göra sönder den, låtsades som inget, lämnade tillbaka den och köpte mig den. Bästa köpet? Jag har sett Mackan live två gånger, dels på kulturkalaset för några år sedan samt på Arvika förra året.
Det bästa med Mackan är texten och hur han sjunger den. Dessutom är omslaget ovan skitsnyggt enligt mig, ett av de bästa jag sett.

Han släppte ju två skivor samtidigt för några år sedan men dem har jag inte riktigt fastnat för på samma sätt, men de är inte dumma heller. Har kanske inte lyssnat igenom dem ordentligt. Men några fynd finns.

Mina favoritlåtar:

Jag är en vampyr - För att den påminner mig om den tiden i livet. När jag lyssnade på den alltså, inte när jag var en vampyr.

Noiserock i Japan - Oj, det är den minst lyssnade på Markusevangeliet enligt Sportify. Ha! Den som är så fin. Tror inte jag fattar något av låten, men lyssna på pianospelet! Och allt det rosa i Japan, det måste vara nånting de saknar. Tänk Foki.

Se på mig nu, vad tycker du? - För det första gillar jag att låten typ byter helt vid 1:30 och blir en annan låt. Det är många som känner sig manade att visa upp sina hjärtan på allmän plats, men alla mår dåligt och alla mår skit. Håll det där för dig själv och ditt usla liv är en helt fantastisk låtrad som jag typ skulle måla på min vägg eller tatuera eller nåt om den inte var så dyster som den faktiskt är. Men så sann, tänk på bilddagboken och allt sånt där trams. Ledsna munnar och typ folk som öser ur sina hjärtan alla problem, man tänker: prata med mamma eller ring en kompis för fan. Ensam är stark, vilket jävla skitsnack och sedan Det är så tråkigt och trist utan dig! Riktigt bra Mackan.

Åh Uppsala - Den är fin och en sån låt jag vill somna till. Jag känner ju inte Uppsala så jag kan inte uttala mig om hans känslor kring staden, men det verkar som han upplevt en del i Uppsala. Bra och dåligt. Lite som Oskar Linnros Sundbyberg. Och du ska veta att jag fortfarande är kär i dig, hur han sjunger det, det är fint. Och så sjunger han om Jonathan, kom tillbaks! Roligt för att vi i min klass också har en Jonathan som försvann.

Det är ett idogt jobb att driva ungdomen ut ur sin kropp - För att titeln är klockren! Och så är den bra också.

Allt gör mindre ont sen - Från skivan "Lev som en gris dö som en hund". Det är som ett gammalt skämt, du tappa nåt! vadå? FARTEN! Väldigt enkel låt, lite trumma i bakgrunden och så hans röst och lite typ keyboard i refrängerna, men jag gillar den ändå alltså.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar