måndag 23 maj 2011

Kom hjärtans fröjd!

Kransen den sätter jag sen i ditt hår,
Kom hjärtans fröjd
Solen den dalar men hoppet uppgår!
Kom liljor och aquileja,
Kom rosor och salvia,
Kom ljuva krusmynta, kom hjärtans fröjd!

Ja det är ju från Uti vår hage, av okänd författare. Det är nog den vackraste visan jag vet. Finaste spotifyversionen:

En annan vacker visa är Visa från Utanmyra som har en alternativ text till den mest kända.
Monica Zetterlund – Visa från Utanmyra - version med den vanliga texten.

Alternativ text av Olof von Dalin, som är så vacker:

O tysta ensamhet,
var skall jag nöjen finna?
Bland sorg som ingen vet
skall mina dar förrinna.
En börda tung som sten
mig möter vart jag går.
Bland tusen finns knappt en,
som kärlek rätt förstår.

Det är den tyngsta sorg,
som jorden månde bära.
Att man skall mista bort
sin allra hjärtans kära.
Det är den tyngsta sorg
som solen övergår.
Att man skall älska den
man aldrig nånsin får.

Ett rent och ädelt sinn,
en dygd som ensamt blänker,
en mun som talar ett
med allt vad hjärtat tänker.
Jag tror en sådan vän
är mer än mycket rar.
Var skall jag finna den
som dessa dygder har?

Emellan dig och mig
där tändes upp en låga
där tändes upp en eld
som är en daglig plåga.
Hur skall jag dämpa den
vet jag alls ingen rå´,
jag sörjer till min död
om jag dig ej kan få

Jag vet att jag ställer stora krav som lägger ut sådana här mastodonttexter, men det är för fint för att låta bli. Den berör mig den här texten!

4 kommentarer:

  1. jag tror det finns en berättelse som heter hjärtans fröjd som jag läst i svenskan för länge sedan... ja! något sånt ja. och brian är från den fina filmen breakfast club <3 JA DET HAR JAG SETT!!! blir också arg men vill ändå se det, ska vi se det eller?

    SvaraRadera
  2. ska kolla på den filmen!! ja alltså, när fan ska man få tid att kolla på mtv? det är frågan som tål att ställas. men ja, vill ju

    SvaraRadera
  3. Hjärtans fröjd är en bok av Per Nilsson, jag har också läst den i skolan. Där får man lära sig att visan inte är så oskuldsfull utan att alla växter som räknas upp brukade användas som preventivmedel förr.. Förövrigt rekommenderas samtliga böcker av Per Nilsson.

    SvaraRadera
  4. ja det har jag också läst, men att det också är en myt typ! jag har iofs bara förkovrat mig i wikipedia. och tack för tipset!

    SvaraRadera